سفارش تبلیغ
صبا ویژن

yaser

صفحه خانگی پارسی یار درباره

پمپ دنده ای یا پمپ غلیظ کش چیست ؟

    نظر

پمپ دنده ای یا پمپ غلیظ کش پمپی است که از دو چرخ دنده تشکیل شده است و می تواند مواد با غلظت بالا را به راحتی پمپاژ نماید. این پمپ جزو دسته ی پمپ های جا به جایی مثبت است و با گیر انداختن ذرات سیال بین چرخ دنده ها فشار آن ها را افزایش می دهد. 

پمپ دنده ای چند نوع دارد؟ 

پمپ دنده در دو مدل پمپ دنده داخلی و پمپ دنده خارجی طراحی و تولید می گردد. تفاوت اصلی این دو پمپ در نوع طراحی و در نتیجه عملکرد آن هاست. پمپ های دنده داخلی معمولا در ایران تولید نمی شوند، بلکه از کشور های دیگر به ایران وارد می شوند. ولی خوش بختانه تولید کنندگان ایرانی توانسته اند، با تولید پمپ های دنده خارجی، ایران را از واردات این محصول بی نیاز نمایند. 

مکانیزم عملکرد پمپ دنده خارجی و داخلی چگونه است؟ 

پمپ دنده خارجی از دو چرخ دنده ی در کنار هم تشکیل شده که در پوسته جای گرفته و هر کدام با یک شافت جداگانه می چرخند. با دور شدن چرخ دنده ها از ورودی، مایع به درون پمپ کشیده شده و بعد از به دام افتادن بین چرخ دنده ها و محفظه پمپ، فشار آن افزایش یافته و به بیرون هدایت می شود. 

پمپ دنده داخلی نیز مکانیزمی شبیه به پمپ دنده خارجی دارد، با این تفاوت که دو چرخ دنده به شکل تو در تو قرار گرفته اند و  با هر بار چرخش کامل چرخ دنده ها، مایع به درون پمپ کشیده شده و پس از گیر افتادن بین دنده ها فشارش افزایش می یابد. 


کاربرد پمپ دنده ای بیشتر در کجاست؟ 

پمپ های دنده ای یا غلیظ کش همان طور که از اسمشان پیداست در هر جایی که نیاز باشد مواد با ویسکوزیته بالا را پمپاژ نمایند به کار می روند. برای مثال در صنایع غذایی، پتروشیمی و ... برای مصارف زیر به کار می روند: 

  • پمپ دنده ای شکلات 

  • پمپ دنده ای عسل 

  • پمپ دنده ای ژله 

  • پمپ دنده ای قیر 

  • پمپ دنده ای رب

  • پمپ دنده ای خمیر 

  • پمپ دنده ای چسب و ... 



بهترین برند های پمپ دنده ای موجود در ایران کدامند؟ 

همانطور که قبلا گفتیم تولید کنندگان ایرانی توانسته اند تنها پمپ های دنده خارجی را تولید نمایند، ولی پمپ های دنده داخلی از کشور های دیگر وارد می شوند. معتبر ترین پمپ های دنده خارجی ایرانی عبارتند از : پمپ دنده ای نقش جهان و پمپ دنده ای ایران تولید .در مورد با کیفیت ترین پمپ های دنده داخلی نیز می توان گفت پمپ دنده ای کراخت و پمپ دنده ای ریکمیر از به نام ترین ها در بازار ایران و جهان هستند. 

پمپ های دنده ای چگونه ای راه اندازی می شوند؟ 

پمپ های دنده ای برای راه اندازی نیاز دارند که به الکتروموتور متصل گردند. با گردش شافت الکتروموتور، چرخ دنده های متصل به این شافت نیز چرخیده و سیال را پمپاژ می نمانید. الکتروموتور های مناسب برای پمپ های دنده ای الکتروموتور های 1000 و 1400 دور هستند. چنان چه سیال بسیار ویسکوز و غلیظ باشد، باید دور موتور را توسط یک گیربکس کاهش داد. 


آیا پمپ های دنده ای می توانند خشک کار کنند؟ 

پمپ های دنده ای دارای مکانیکال سیال در صورت خشک کار کردن سریعا از کار می افتند، ولی پمپ های مغناطیسی تحمل بیشتری دارند. ولی اگر همین پمپ های مغناطیسی هم بیش از حد و در مدت طولانی خشک کار کنند، دچار عیب می شوند.

تاثیر ویسکوزیته بر روی راندمان پمپ دنده ای چگونه است؟ 

هر چقدر سیال پمپاژی، ویسکوزیته بالاتری داشته باشد، امکان لیز خوردن سیال کمتر بوده و راندمان بالاتر می رود. در مقابل اگر سیال ویسکوزیته کمی داشته باشد به راحتی بر روی دنده ها لغزیده و سبب می گردد که راندمان پمپ تا مقدار قابل توجهی کاهش یابد. 

اگر مخلوط مایع و گاز را با پمپ دنده ای پمپاژ کنیم چه تاثیری بر روی پمپ می گذارد؟ 

اگر مخلوط مایع و گاز را با استفاده از پمپ دنده ای انتقال دهیم، هنگام عبور گاز از دنده ها، پمپ سر و صدای بیشتری از خود تولید کرده و هم چنین بار اعمالی بر روی پمپ سبب می شود که فشار خروجی پمپ متناوبا تغییر کرده و به موتور نیز فشار بیشتری بیاید. 

نقش شیر فشار شکن یا همان شیر اطمینان در پمپ های دنده ای چیست؟ 

شیر فشار شکن، شیری است که از پمپ در مقابل فشار های زیاد محافظت می کند. میزان باز و بسته بودن این شیر به مقدار دلخواه قابل تنظیم است. وقتی که این شیر باز باشد، سیال اضافی در کنار پمپ سیرکوله می شود. 

چه عواملی بر عمر  پمپ دنده ای تاثیر می گذارند؟ 

عوامل متعددی بر روی عمر پمپ دنده ای تاثیر می گذارند. از جمله این موارد می توان به تعداد استارت و استاپ موتور، سرعت دوران، بار اعمالی بر روی پمپ و میزان مصرف سیال اشاره کرد. 

چه فیلتری برای پمپ دنده ای مناسب است؟ 

برای جلوگیری از آسیب رساندن به اجزای داخلی پمپ بر روی ورودی پمپ یک فیلتر 10 میکرونی نصب می گردد. مساحت این فیلتر باید به قدر کافی زیاد باشد تا سبب افت فشار نشود. 

تعمیر پمپ دنده ای را به چه کسی بسپاریم؟ 

مهم ترین عامل در تعیمر پمپ دنده ای، تخصص تعمیرکار و تامین قطعات اورجینال برای تعویض قطعات فرسوده است. تامین کنندگان صنعتی معتبر همچون شرکت هومان صنعت می توانند تعمیر پمپ دنده ای را به بهترین صورت انجام دهند. چنان چه شما نیز خواستار تعمیر پمپ دنده ای خود هستید می توانید با شماره تلفن های 03133457793 و 09228034851 تماس حاصل فرمایید. 

پمپ دنده ای اورجینال با قیمت مناسب را از کجا تهیه کنیم؟ 

قیمت پمپ دنده ای در کنار کیفیت بالای آن عاملی است که در ابتدا ذهن خریداران را به خود مشغول می کند. قیمت پمپ دنده ای به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال اگر پمپ دنده ای از برندهای خارجی باشد قیمت بالاتری نسبت به پمپ های ایرانی دارد. دیگر عامل موثر بر روی قیمت پمپ دنده ای جنس آن است. پمپ های دنده ای استیل گران تر از دیگر پمپ های دنده ای هستند. اخرین عامل، تجهیزات مربوط به پمپ دنده ای است. پمپ دنده ای معمولا به تجهیزاتی چون الکتروموتور، گیربکس، شاسی و شیر فشار شکن احتیاج پیدا می کند. چنان چه خواستار خرید و استعلام قیمت پمپ دنده ای هستید می توانید  با مشاوران فروش ما در هومان صنعت تماس گرفته تا علاوه بر مشاوره رایگان، بهترین پمپ را به شما معرفی کنند. برای ارتباط با شماره های 03133457793 و 09162366477 تماس حاصل بگیرید.